De casestudy was het eerste onderdeel van mijn afstuderen. Het is een onderzoek dat voortkomt uit eigen interesses en fascinaties, een onderzoek dat dicht bij mij ligt. 

 

Ik kom uit een christelijke omgeving en ga nog steeds bijna iedere zondag naar de kerk. Dit is op Academie Artemis niet heel gebruikelijk. Ik merkte al snel dat er veel misverstanden en stereotypes zijn als het gaat om geloven (die heb ik overigens ook). Dit vond ik een fascinerend gegeven, want wat maakt mensen met een religie anders dan mensen zonder? 

 

Naast fascinatie voor het geloof ben ik ook gefascineerd door verhalen en storytelling. Ik ben gefascineerd door de verhalen zelf maar ook het vertellen ervan. Ik kan helemaal opgaan in (luister)boeken, films of programma’s zoals All you need is Love.

 

Het leek mij interessant om te onderzoeken hoe bijbelverhalen mensen zouden kunnen inspireren al dan niet met een gelovige achtergrond. Bijbelverhalen hebben vaak een goede boodschap die voor iedereen belangrijk kan zijn. Dit onderzoek heb ik in samenwerking met de organisatie Tear gedaan. Tear is een christelijke non-profit organisatie die mensen helpt zelf op te staan uit armoede. Tear vraagt mensen hier in Nederland niet alleen om geld, maar ze proberen ons ook aan te zetten tot het verbeteren van deze wereld. 

 

Door mijn fascinatie en door de organisatie Tear ontstond de hoofdvraag: Hoe kan ik mensen aanzetten tot het steunen van en inzetten voor een goed doel doormiddel van bijbelverhalen?

Om tot een antwoord te komen heb ik verschillende deel vragen beantwoord. Hoe zit de wereld van een non-profit organisatie er nu uit? Wie is Tear en wat doen ze? Wat houdt storytelling in?

 

Hieronder vind u een preview van mijn onderzoeksboek.

Uiteindelijk kwam uit dit onderzoek een creatiefvoorstel. Een campagne voor de non-profit organisatie Tear gebaseerd op het bijbelverhaal van de Barmhartige Samaritaan. Voor deze campagne heb ik gebruik gemaakt van de marketing techniek storytelling. 

 

Barmhart is een (anti) held die ons inspireert goed te doen, voor een ander en voor de wereld. Barmhart komt voort uit het verhaal van de Barmhartige Samaritaan. In dit verhaal komen drie reizigers langs een gewonde man. De eerste twee reizigers zijn hoge functionarissen van de kerk, zij lopen met een grote boog om de man heen. De derde reiziger is een samaritaan, hij stopt en helpt de man. Als ik naar mezelf kijk dan merk ik dat bij gelijken oproepjes ik vaak denk dat ik zo iets niet kan, of dat ik de middelen niet heb. Om deze rede roept barmhart op om juist kleine dingen te doen die je in het dagelijkse leven tegenkomt. Dingen als een gevallen pinpas voor een ander oprapen of afval op straat even in de prullenbak te gooien. Kleine dingen kunnen namelijk al een groot verschil maken.

 

Barmhart moet een beweging worden, een beweging die zowel online als offline terug komt. 

 

Hieronder vindt u een aantal beelden uit de campagne, wilt u meer weten over deze campagne neem dan gerust contact met mij op! 

Wilt u meer over dit project weten? Neem dan gerust contact met mij op! Bellen en mailen kan en mag altijd!